Het arbeidsmedisch team bestaat uit de bedrijfsarts, de taakgedelegeerde, de arbeidspsycholoog, de arbeidsfysiotherapeut en het medisch secretariaat. De bedrijfsarts geeft inhoudelijk leiding aan dit team.
Ja! De taakgedelegeerde neemt met de werkgever de ziekmelding door en neemt daarna gelijk contact op met de zieke werknemer. Hierna overleggen de taakgedelegeerde en de bedrijfsarts wat de volgende stap van de verzuimbegeleiding is.
In veel situaties is dat nog niet nodig en werkt het plannen van een consult bij de bedrijfsarts juist vertragend. De taakgedelegeerde is veel beter bereikbaar, neemt zelf initiatief en handelt sneller. Uiteraard overlegt de taakgedelegeerde met de bedrijfsarts over inhoudelijke zaken en neemt hierin geen beslissingen.
Ja! Zo gauw dat nodig is spreekt de zieke werknemer de bedrijfsarts. Bijvoorbeeld als het ziekteverzuim langer gaat duren of in bijzondere situaties, als de professionele richtlijnen voor bedrijfsartsen dat voorschrijven.
Veel consulten kunnen telefonisch of online plaats vinden. Voor de werknemer die ziek is, is dat vaak prettiger omdat deze niet hoeft te reizen en voor ons is het vaak efficiënter.
Maar als dat wenselijk is, nodigen we zieke werknemers uit op onze locatie in het land. En in de regel zijn de consulten van de arbeidspsycholoog en de arbeidsfysiotherapeut altijd op een spreekuurlocatie.
Wij geloven er in dat medische (arbeid)specialisten het verschil kunnen maken en het advies van de bedrijfsarts kunnen versterken. Bijvoorbeeld een steigerbouwer die aangeeft boven zijn schouder niet te kunnen tillen, kan prima door een arbeidsfysiotherapeut gezien worden. Deze fysiotherapeut geeft daarna zowel aan de werknemer als aan de bedrijfsarts een ondersteunend advies. Indien nodig ook voor een behandeling.
Een arbeidsconflict is op zich geen reden om je ziek te melden ook al kun jij je er soms “slecht” door voelen en kan een conflict uiteindelijk ook tot serieuze gezondheidsklachten leiden. Als je geen ziekte hebt is het voor de situatie vaak beter even “af te koelen” en dan zo snel als mogelijk rond de tafel te gaan. Zodat de werknemer en de werkgever samen een oplossing voor het conflict kunnen zoeken. Natuurlijk kun je als werknemer, ook advies vragen aan de vertrouwenspersoon van jouw bedrijf en met hem/haar bespreken wat je het beste kan doen.
Een vertrouwenspersoon geeft de werknemer voorlichting wat te doen bij ongewenst gedrag zoals intimidatie en pesten door collega’s. De vertrouwenspersoon gaat altijd vertrouwelijk om met de besproken informatie. Heb je als werknemer behoefte aan een gesprek met een vertrouwenspersoon, maar is deze niet aanwezig in jouw bedrijf? Bespreek dan jouw situatie met de taakgedelegeerde van Amplio Arbo. Die kan jou in vertrouwen aanhoren en verwijzen naar de vertrouwenspersoon die is verbonden aan Amplio Arbo of een andere adviseur.
Een zieke naaste voor wie je moet zorgen, gezinsuitbreiding, structureel nachtelijk lawaai van de buren, een overlijden, financiële schulden etc. Allemaal oorzaken uit de privésfeer die iedereen kan overkomen maar er behoorlijk kunnen inhakken. Of erger nog, je mogelijk volledig uit balans kunnen brengen. Zorg ervoor dat je op tijd aan de bel trekt als je merkt dat je door de extra privé belasting jouw werk niet meer kan doen. Zoek als dat kan en nodig is jouw leidinggevende op zodat jullie samen een oplossing vinden. Door bijvoorbeeld (tijdelijk) minder te werken of verlof op te nemen. Zoek anders buiten het bedrijf ondersteuning voordat “het leven” te zwaar wordt en je niet meer aan jouw werkverplichtingen kunt voldoen.
Telefoonnummer Medisch Secretariaat: +31 0492 205 500